De äldre tar över bloggosfären

(Hämtat från expressen).
Unga ratar bloggar och de äldre tar över. Vuxna bloggare har ökat med fyra procent de senaste två åren medan unga nöjer sig med korta statusuppdateringar på olika sociala nätverk.
- Att läsa är inte särskild kul, förklarar en student.
En amerikansk studie visar att de yngre internetanvändare inte är längre lika mycket intresserade av bloggar som förr. Istället använder de sig allt mer av andra sociala nätverk så som Facebook och Twitter och föredrar att surfa på nätet via mobilen.

Antalet äldre bloggare ökar även i Sverige

Även här hemma i Sverige ökade antalet äldre bloggare under 2009.
Ett exempel är 72–åriga Gun Svensson från Norrtälje vann pris för bästa blogg inom kategorin politik och samhälle när det Stora Bloggpriset delades ut i onsdags i Stockholm. 57 000 läsare har röstat på bloggar inom olika kategorier och det blev Guns blogg "Farmorgun i Norrtälje"som kammade hem storvinsten.
– Jag trodde inte att jag skulle klara av tekniken men efter att min son visade mig hur det fungerar insåg jag att det var skitlätt att blogga, sa hon vid prisutdelningen.
Guns blogg

Gun berättar
– Jag upptäckte mejlen och hur lätt det är att söka information. Det fanns sidor som innehöll fakta. Jag blev frälst."
Gun vann årets bästa bloggare 2010, läs mer på Aftonbladet.