Vanliga föreställningar om äldre i äldreomsorgen

"De aggressiva gamlingarna" - skulle kunna vara att hen är ledsen över något.
Gamla har dåligt minne, för man blir ju dement på ålderns höst.
Personen osynliggörs, och man lyfter fram hur bitsk, ambivalent hen är. Personal formar ord som: "Hon är lite psyk/har svaga nerver", människan bakom erkänns inte.
Om de äldre i äldreomsorgen ställer krav, sätter man åter adjektiv på dem, hen är si eller så, personen bakom försummas åter.

Dessa berättelser som dyker upp är så tråkiga att höra på. Jag upplever inte att all personal talar i spåren, men generellt syns/hörs fantasiproduktionerna i alla verksamheter (särskila boenden, hemtjänst, privat & kommunalt). En hel del vikarier som kommer in och arbetar köper snabbt jargonger om de inte har ett kritiskt kunskapstänkande, och dras fort in i det varandet.


Arbete i hemtjänsten
Jessica: "Nu ska vi in till Klara, har du varit där innan?"
Jonas: "Nej, men jag har hört att hon kan vara lite ilsken av sig"
Jessica: "Ok, vem har sagt det? Det kan jag inte hålla med om, hon är hur go´som helst"
Här kan vi fråga oss vilka bilder personal ger varandra.


Jessica i hemtjänst: "Saga var lite ledsen igår, men vi kan ju ta det så sakta och någon av oss kan stanna och prata med henne innan vi går"
Johanna: "Ok, jo jag har hört att hon kan vara ganska känslig".
Jessica: "Hm, nja, känslig och känslig, jag hade också vart ledsen om jag satt ensam hela dagen och min man gått bort för ett tag sen"
Det är liksom inte ok för de äldre i äldreomsorg att uttrycka svåra känslor.



ÄLDREPEDAGOGER BEHÖVS. FÖRESTÄLLNINGAR HÄMMAR MÖJLIGHET TILL UTVECKLING HOS ÄLDRE I ÄLDREOMSORG.
Bok - konstruktioner om äldre och åldrande ---> OLD AGE: Constructions and deconstructions.