Forskning om äldre och lärande

Forskning visar att människor som är mer utbildade har lättare för att hantera åldrandets bravader med hjälp av just sin utbildning och kunskap (Artikel: Learning and Active Aging, Gillian M. Boulton-Lewis 2006). Jag tänker på Bodil Jönsson, som gång på gång riktar sig mot äldrepedagogiken och menar att den ska individinritas utan att direkt vara påläst om vad  den egentligen handlar om. Äldrepedagogiken handlar just om att se VARJE INDIVID SOM DEN DEN ÄR, UNIK - AV SITT SLAG. Äldrepedagogik handlar inte om att klumpa ihop äldre i till sociala aktiviteter och gemenskap (i negativ bemärkelse). Bodil har själv en akademisk bakgrund, vilket gör det tämligen lättare för henne att handskas och stötta, tala för äldres rättigheter, men ur senaste tidningen: Äldreomsorgen, menar hon på att ingen individforskning om äldre finns - det är fel, det finns, men hur ska vi förrena den i praktiken? Bodils text om äldrepedagogik från Tidningen: Äldreomsorg
Jag tycker förresten att det är underbart att Bodil börjat lyfta äldrepedagogiken i sina artiklar, forum och böcker, inte för att hon har helt rätt i det hon skriver, utan för att hon hjälper oss att synas (SÅ STOR ROS TILL DIG BODIL). ÄLDREPEDAGOGER BEHÖVS!
(Ledsen för den pyttelilla texten)


"TUNNA BAND", av Cecilia Henning är just en "nyare forskning" av vad som är betydelsefullt för många äldre (inte generellt), där man ser relevansen av de "tunnare" kontakterna äldre har och hur dessa påverkar livskvalitén (grannar etc.). Kan vi som är i ä.o. lyfta dessa tunna band? Och hur gör vi det? Cecilia och hennes kollegor jobbar nu med att sprida kunskapen om tunna band, bland annat genom att komma och föreläsa hos Äldrepedagogerna på Malmö högskola. Läs på - och sprid du med, allt för att lyfta kvalitén. Vad är kvalitén - individuell - JA).
Föreningen Äldrepedagogerna finner du här, för alla som "köper" det jag skriver om i bloggen, och det förhållningssätt jag uttrycker, gå med du med och hjälp oss växa!

Till arbetsgivarna: Hur kan det inte löna sig ekonomiskt när man inrättar förebyggande arbete där man slipper fallskador, ensamhet, isolering, andra psykiska ohälsor med mera. Jag säger inte att äldrepedagogerna tar bort allt detta, men det reduceras. Vi fångar fallet, det sociala, psykiska, fysiska. Vi avlastar, vi ser och vi stöttar, vi ser det lilla. Vad är meningsfullt för DIG? Det vill vi lyfta fram, och vare sig det nu kurser i teknologi och data för äldre eller att bara sitta över en kopp kaffe och snacka skit - så FINE! JAG KÖPER DET!
Det är ok med lite. Det behövs inte någon himla mirakelforskning för att lyfta kvalitén i hela äldreomsorgen - det LILLA BEHÖVER UPPMÄRKSAMMAS! Vi vet vad som hjälper och vad som stjälper, och vi vet vad som glädjer och inte glädjer, vet du inte - så fråga den äldre själv!
Jag upplever att många jag träffar i hemtjänsten är grundade, jordnära, fantastiska och genuint tacksamma, och hur kan man inte gilla det?

Var stolt över att jobba med äldre, det är jag.
Peace out!