Ett nytt sätt att åldras på

"Att åldras innebär att träda in i en ny fas som kan vara lika berikande för individen som övriga perioder i livet. Ålderdomen är den tid då vi kan njuta av nya perspektiv på såväl oss själva som omgivningen. Vi får nya insikter genom att vi fortsätter att förändras och utvecklas och under gynnsamma omständigheter kan ålderdomen vara en tid av mognad samt insikt av betydelsen att våga släppa taget om tidigare roller och förmågor. Att ägna tid åt att både sörja och glädja sig över det som varit. Att få utrymme att närma sig en känsla av frihet att vara den jag är och har blivit."

 

"Jag är djupt gripen, för jag åldras och känner mig luggsliten - och plötsligt erbjuds mig stora rikedomar, som upplivar varje del av min kropp och gör att jag sträcker mig efter skönhet överallt."

Joan Eriksson, författare och forskare
(Från projektet blommande ålderdom)

 

 

 

 

 

 

Kommentera här: