Ensamma tider

Att komma ut ur garderoben är inte alltid så enkelt.
Fördömande blickar, fördomar och gliringar är en del av vardagen.
Hur är en då stark och vågar stå upp för vad en egentligen är, vad en är utbildad till? Det är inte lätt.
 
För mig har det varit enkelt att påstå: "Jag har läst socialt arbete". Det är inte en lögn. För det har jag och vi andra som läst Äldrepedagogprogrammet och även tagit kandidatexamen.
Att ta ett jobb som biståndshandläggare, projekt ledare, aktivitetsledare eller annat kräver väl valda ord när frågan kommer på tal: "Var har du läst".
 
För så enkelt som att säga: "Jag har läst äldrepedagogik" är det inte.
Det krävs övertygelser i dessa samtal och samtidigt en ödmjukhet i att förklara vad begreppet innebär och att människor möjligen inte förstår. Det finns många gånger då jag frågat mig själv: "Skäms jag över min utbildning?"
 
I ärlighetens namn: Nej. Jag skäms inte över den. Den gav mig så otroligt mycket. Tre studieår av något som jag stolt kan säga var de bästa i mitt vuxna liv. Här står jag nu och ser tillbaka på den tiden då allt var så enkelt. Gerontologer som lärare, historiker, eldsjälar som brinner och förstår för denna fråga som så ofta hamnar i skuggan av resterande välfärdsfrågor. Men äldre fick året 2012. Vad händer nu? Vi går mot 2013. Och har poletten trillat ner hos politiker? Gjorder serien "Sveriges bästa äldreboende effekt". Jag vet inte.
 
Men jag vet... att varje gång någon frågar mig vad jag pluggat. Då får de minsann en lååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååång redogörelse för vad Äldrepedagogik är. Äldrepedagogik ska inte förminskas. Äldrepedagoger lever inte i skuggan av andra socialarbetare. Nej, vi har valt det. Vi vill veta mer och vi vill påverka för de äldre i samhället, samt de föreställningar om åldrande som jämt cirkulerar. Livslång lärande och utveckling står överst i agendan. Oavsett ålder.
 
Nu ska jag gå in i ett 6 månadersvikariat som Äldrepedagog. Äntligen.
Det första jag gör är att ta fram min studiepärm med alla föreläsningar, metoder, teorier etc (SOM ANVÄNDS I ALLT SOCIALT OCH PSYKOSOCIALT ARBETE) och sammanställer dessa i: Lilla boken om Äldrepedagogik. För om jag gör det, då slipper folk kanske höra på mina långa utlägg... det är ju viktigt att inte missa något ;-)
 

 
 

Kommentera här: