En fråga

På Kikis fina blogg: kikinilsenius.blogspot.se - fanns en kommentar som jag gärna vill besvara. Jag kan tänka mig att många där ute i samhället räds för att bli helt omhändertagen av institutuoner. En rädsla som kan göra att hen unviker att möta problemet och faktiskt finna den omsorg i förväg som de kan tänkas vara tillfreds med för att få ett bra åldrande.
 
"Hej Johnston!
Jag har liksom Kiki läst Äldrepedagogprogrammet, tagit kandidat i socialt arbete och gått ut och börjat arbeta som Äldrepedagog. För din del... så tycker jag inte att du ska vänta med att kika runt på äldreomsorgen. Vill du ha hemtjänst eller vill du bo på särkilt boende (äldreboende) vill du bo på ett trygghetsboende kanske som ofta är en lägenhetshus med krav på ålder för att få flytta in (varierar från 55+ - 65+ - 75+ etc) - till dessa finns personal och även de med äldrepedagog: ex. Havsuttern i Malmö, hitta vad som finns på dig ort. Därefter - ta med än vän och gör ett studibesök. Ring verksamhetschefen och be om att få komma och kika. Var nyfiken. Ställ frågor. Fråga om kvalitén, kanske kan du rent av prata med några som bor där... det finns så mycket du kan göra. Sen tror jag mycket beror på vad du är för individ själv. Vad du tycker om att göra om dagarna. Media har lätt att svartmåla äldreomsorg. Detta kan skapa eländiga myter och attityder som ofta äldreomsorg inte förtjänar. Fördomar som personal - bland annat jag får möta varje dag - och gör mig djupt ledsen - när jag förespråkar de äldre. Detta har gjort att min eldsjäl tryckts ner. Jag orkar inte längre. Därav kan jag tro att det hela har att göra med pengar och status. Att arbeta i äldreomsorg har låg status. Hitta ett boende där personalen har mycket att påverka och säga till om - vilket sedermera ger boendet högre status - eftersom - komplexa behov bemöts och uppfinningar förgyller vardagen - tack vare sådan personal. Allt gott! Ge inte opp! / Jessica - aldrandeochaldre.blogg.se"
 
 

Kommentera här: