Dagny bloggar

 En helt vanlig hundraårings blogg.
 
 
Dagny Carlsson
 
"Jag är hundraåringen. Inte den, som hoppade ut genom fönstret och försvann, utan en helt vanlig tant, som har nått en rätt respektabel ålder.

Det sägs att man blir lite klokare med åren och förhoppningsvis har jag lärt mig ett och annat under de år som gått men riktigt vis blir man nog aldrig.

Däremot har jag alltid varit nyfiken och därför tycker jag att det är roligt med datorer. Jag tycker om att skriva brev och e-post är snabbt och portofritt. En gnutta humor är jag begåvad med och den kan man alltid behöva när det trasslar till sig. Jag skriver gärna om livet förr och nu men är inget orakel. Medicinska kunskaper har jag inga men är glad för varje dag som jag får vara frisk till kropp och själ.

I min blogg kommer jag skriva om livet före och efter hundraårsdagen och kanske något om hur man kan bli behandlad när man är gammal. Du får gärna dela med dig av dina egna funderingar eller ställa en fråga i kommentarsfältet!"


Jag tycker det är synd att Dagny skriver för vårdguiden. Varför skriver hon inte en kulturblogg? Det är inte det att jag tvekar på Dagnys erfarenheter eller livskunskaper för ett hälsomsamt liv på äldre dagar, utan det är ännu en äldre som blir placerad i vårdens fack, med troligen Dagny som bestämt själv vilket respekteras. Äldre kopplas oftast till vård & sjukdom, speciellt i medier, och medier skilldrar och påbygger sociala reproduktioner, baserade på föreställningar som ofta inte är sanna (Se Antologi). Hursomhelst är Dagny ett fantastiskt ideal, och via vårdguiden når hon troligen många läsare. Äntligen en äldre kvinna som skriver om sina tankar, känslor, erfarenheter, upplevelser (Tack för det Dagny!), synd bara att det är under vårdens forum.

 

Äldre i centrum skriver: "Hon ger t@nten ett ansikte". Jag förespråkar nämligen att en säger äldre kvinna, särskilt efter debatten vi hade  i klassrummet där tre "tanter" 70+ förklarade att de hellre blir kallade och ses som äldre kvinnor än tanter och damer. Se wikis beskrivning av tant. Det är klart att det finns de som vill bli kallade tanter oxå (SvD - Alla vill vara tant). Problemet tror jag ligger i avsexualiseringen, att tappa sitt kvinnliga värde endast för åldern trycker på (RFSU om äldre och sexualitet). Ronström talar om att de bilder som skildras av äldre i media är förenklade, det betyder att tant i denna bemärkelse ger en ganska okomplicerad och stereotyp bild av den äldre, opersonlig och homogen (lik) som alla andra, vilekt givetvis inte är fallet (Antologi: Ålder, ålderskodning & ålderism, se fulltext, översta filen). Samt, det som är tant för barn av denna tid har en annorlunda tolkning än tant var för tex.

Kommentera här: