Inre harmoni


Genom mjuka kroppsrörelser, andnings-och avslappningsövningar, meditation och mantrasång återskapar man i Yoga balansen i kroppen. Genom olika övningar låter man kroppen återhämta sig genom att stimulera det parasympatiska systemet. Blodtrycket sänks, syreupptagningsförmågan förbättras, matsmältningen förbättras och kroppens hormonsystem kommer i balans. Om man inte avancerar övningar fysiskt för varje tillfälle utan istället arbetar med fokus på olika områden: matsmältning, hjärtat och blodtrycket, sömnen, ryggen etc, så kan man känna en stor utveckling ändå både fysiskt och psykiskt. Inga övningar är för svåra för dig eftersom du arbetar alltid utifrån dig själv och din förmåga i det utgångsläget du har just idag.

Yoga i min mening är mycket läkande. Du avsätter tid för dig själv, att stanna i din kropp och hitta balansen med din själ. Det finns ingen möjlighet att fly eftersom rastlöshetsskänslor blir så påtagliga och i yoga är tanken just att du kasta ljuset och uppmärksamheten på dessa känslor, som sen faktiskt luckras upp. Vissa dagar är det hur lätt som helst. Inre spänningar släpper, dina axlar sjunker ner, och du får lättare att andas. Ibland när jag inte gjort yoga frekvent på flera dagar och gör en stund, så känns det efteråt som att jag kan andas igen. Det är som att luftvägarna öppnas och det naturliga sättet att andas ner i magen (så att magen putar ut) ger ett otroligt lugn. Mycket luftspänningar kommer ut =) och mina besvär med en uppsväld stressmage lägger sig.

Det svåra med Yogan är nog att hitta en yogastil som passar just dig, vilket också ställer krav på den yogalärare du går till. Det kan också ta tid innan du upplever de goda sakerna med yoga. För mig tog det flera år innan jag verkligen "fann" yogan. Jag gjorde mycket fysisk "Hatha" yoga när jag gick yrkesdansutbildningen i Göteborg. Denna gjorde mig väldigt stel i kroppen och osmidig, men stark och explosiv. Jag trivdes inte med det dock.
För mig handlar yoga mycket om det som händer inom oss. Jag lägger dessutom alltid på mig vikt när jag stressar, därför är en sinnes fokuserad yoga mer för mig.
Så inte förrän jag fann en mer meditativ yoga fastnade jag.

I dagens läge går jag på Yoga här: gooddaysunshine med Malin Sandell som lärare:

"Jag utgår ifrån att alla människor är fullkomliga som de är, och vägledningen handlar om du ska hitta tilllbaka till dig själv, till din kraftfullhet och din fulla potential.
Jag undervisar i My Spirit Yoga som är yoga på ett helhetsplan. Den här typen av yoga passar bäst för dig som är villig att reflektera över sitt eget sätt att vara/leva och är öppen för att det alltid finns mer att lära. Som lärare i My Spirit Yoga delar jag med mig av konkreta verktyg ur yogafilosofin som gör att du kan leva yoga (ett härligt och fritt liv) även i vardagen."

Yoga klassen är mycket genomtänkt, och det viktigaste, man gör bara det som känns helt rätt, vill man utmana sig är det bara att köra på, vill man bara släppa ältande fokuserar man på ältandet. Varje gång jag går därifrån svävar jag liksom fram.
Yoga är fint på det sättet att det är för alla, för det handlar om just dig. Yogan blir personlig för varje utförare, annorlunda upplevd för alla.
Yogan kan jämföras med äldrepedagogik som fokuserar på det som fungerar. Människan kan ha det svårt, ha förlorade funktioner, eller känna sig tung inombords, men det finns nästan alltid något som funkar, och som vi kan använda. Är vi begränsade finns det alltid ett sätt i yogafilosofin att kunna släppa motståndet. Äldrepedagoger utbildas i ett fokus att alltid se lösningar. Hur många hinder det än finns. Det finns alltid en väg till mer inre harmoni.